Referat af ordinær generalforsamling lørdag d. 21. april 2012

 

Valg af dirigent.

Leif Christiansen blev valgt uden modkandidat.

Dirigenten konstaterede at generalforsamlingen var lovligt indkaldt og beslutningsdygtig.

 

Formandens beretning for det forgangne år.

Ingen arbejder på diget i det forløbne, bortset fra den årlige slåning og opsætning af hegn som tidligere besluttet. I de kommende år vil vi slå diget 2 gange årligt for at holde bevoksningen tæt. Bestyrelsen vil endvidere prøve at få etableret en mere dækkende græstæppe på strækningen mellem Tornby og pumpehuset. Generalforsamlingen bakker op om at diget om nødvendigt lukkes for færdsel i en periode, så græsset kan vokse sig stærkt, men helst ikke i sommerperioden. Tornby tilbød at slå del af diget uden omkostning for digelaget. Diskussion om hvorvidt hybenroser er godt for diget eller ej, men Kystdirektoratet fraråder hyben og vore vedtægter forbyder det, så vi søger at bekæmpe dem. Beretningen godkendt

 

Forelæggelse af årsregnskab med revisionspåtegning

Regnskabet var udsendt som bilag og blev godkendt med overskud på kr. 65,697,15 og egenkapital på kr. 126.505,37. Tab på debitor kr. 1.125 skyldes at debitor er afgået ved døden og grunden solgt. Vi har derfor opgivet at inddrive beløbet.

 

Indkomne forslag

Forslag fra Morten Nielsen: Bestyrelsen bemyndiges til at udbetale kørselsgodtgørelse efter statens lave takster for nødvendig kørsel i digelaugets interesse. Forslaget vedtaget

 

Udbygningsplaner

Hans Kurt Johnsen fremlagde status for Langeland Kommunes arbejde med udvidelse af diget. Generalforsamlingen besluttede efter livlig debat at afvente kommunens sagsbehandling, men bad bestyrelsen være parat til at arbejde videre med alternativerne, hvis der ikke kommer en tilfredsstillende løsning ud af kommunens bestræbelser.

 

Forelæggelse af budget for 2013

Bestyrelsen stillede ændringsforslag om kontingent for 2013 på 20 kr. pr part. Dette blev sammen med de budgetterede udgifter på kr. 34.150 vedtaget.

 

Valg af medlemmer til bestyrelsen

Hans Kurt Johnsen blev genvalgt og Bruno Kristensen nyvalgt. I øvrigt består bestyrelsen af Christian Ahlefeldt-Laurvig, Kirsten Mark og Morten Nielsen.

 

Valg af suppleanter

Henning Philip og Knud Sørensen blev genvalgt.

 

Valg af revisor

Søs Philip blev valgt.

 

Eventuelt

Formanden takkede Leif for mange års indsats som revisor og John Schmidt for arbejdet i bestyrelsen.

 

Referent John H Schmidt / Morten Nielsen

 

 

Referat af ordinær generalforsamling i Hou Digelag

lørdag d. 2. april 2011

 

 

Valg af dirigent

Leif Christiansen blev valgt uden modkandidat.

Dirigenten konstaterede at generalforsamlingen var lovligt indkaldt og beslutningsdygtig.

 

Formandens beretning for det forgangne år

Vi har været heldige med gode vejrforhold året igennem, så der har ikke været behov for særlige reparationer af diget.

Vi har fået slået diget en gang efter høst. I øvrigt bestyrelsens arbejdet i 2010 været at skabe grundlag for udbygning af diget mod nord. Dette behandles som særskilt punkt på dagsordenen og omtales derfor ikke her.

Beretningen blev godkendt.

 

Forelæggelse af årsregnskab med revisionspåtegning

Kasserer Ole Thestrup gennemgik det med dagsordenen udsendte regnskab,

Regnskabet viste indtægter på 83.815 kr., udgifter på  132.273 kr. og resultat efter renter på

-48.649 kr. Egenkapitalen pr. 31.12.2010 udgør kr. 60.808.

Diget langs Gustav Pedersens Vej er blevet forstærket i 2009, men regningen er først kommet i 2010, derfor er udgiften medtaget i 2010-regnskabet.

Generalforsamlingen er ikke tilfreds med at der de sidste par år er blevet udbetalt et skønsmæssigt beløb til dækning af kontorholdsudgifter samt kørselsgodtgørelse for en tur til go fra diget for både formand og kasserer, beløb i alt kr. 3.340 pr. år.

Anvendelse af skønsmæssige udbetalinger fremgår ikke af vedtægterne og generalforsamlingen ønsker i så fald vedtægtsændringer.

Regnskabet blev med disse bemærkninger godkendt.

 

Evt. indkomne forslag

Der var ikke indkommet forslag.

 

Udbygningsplaner

Hans Kurt har også i 2010 på bestyrelsens vegne lagt et stort arbejde i forsøget på at få øget vores sikring mod vandindtrængen nordfra. Langeland Kommune har gennemført en høringsrunde blandt digelagets lodsejere og der var overvejende positiv holdning til at gå videre med projektet. Kystdirektoratet finder dog at et kystnært dige af naturmaterialer er at foretrække frem for en spunsvæg. Der nedsættes nu et kystudvalg for det videre arbejde. Vi henviser til de breve der er af Langeland Kommune er sendt til alle digelagets medlemmer. Vi tilstræber os på løbende at orientere via hjemmesiden.

 

Forelæggelse af budget for det efterfølgende regnskabsår

Formanden understregede at den budgetterede udgift til vedligeholdelse helt afhænger af hvor hårdt diget belastes af havet.

Det fremlagte budget blev godkendt med den ændring at posten ”Omkostninger formand og kasserer” på kr. 3.600 udgår og posten ”Porto og kontorartikler” hæves fra kr. 1000 til kr. 3.400. Årets budgetterede resultat er herefter et overskud på kr. 49.000.

 

Forslag til kontingent for 2012:

kr. 100,00 + moms pr. anpart blev vedtaget.

 

Valg af medlemmer til bestyrelsen:

Christian Ahlefeldt-Laurvig, Ole Thestrup Hansen og Morten Nielsen var villige til genvalg. Hanne Tornby og Kirsten Mack stillede op. En skriftlig afstemning gav følgende resultat:

Morten Nielsen 19 stemmer

Christian Ahlefeldt-Laurvig 14 stemmer

Kirsten Mack 14 stemmer

Hanne Tornby 13 stemmer

Ole Thestrup 12 stemmer

De tre førstnævnte blev således valgt og udgør herefter bestyrelsen sammen med Hans Kurt Johnsen  og John Schmidt.

 

Valg af suppleant

Henning Philip og Knud Erik Sørensen blev genvalgt.

 

Valg af revisor

Leif Christiansen blev genvalgt.

 

Eventuelt

Formanden takkede Ole Thestrup for en stor og god indsats gennem mange år.

 

 

 

 

 

Referent Morten Nielsen,                           Godkendt af dirigenten Leif Christiansen

 

 

 

 

Referat af ordinær generalforsamling i Hou Digelag

lørdag d. 24. april 2010

 

 

Valg af dirigent

John Schmidt blev valgt uden modkandidat.

Dirigenten konstaterede at generalforsamlingen var lovligt indkaldt og beslutningsdygtig.

 

Formandens beretning for det forgangne år

Vi har været heldige med gode vejrforhold året igennem, så der har ikke været behov for særlige reparationer af diget.

Diget langs Gustav Pedersens Vej er blevet forstærket efter det på grund af bølgepåvirkning har sat sig en del i de sidste år. Jorden fik vi uden beregning fra en nærliggende parcel, hvor der blev udgravet en sø. Det var med til at holde prisen på et rimeligt niveau. Samtidig er der lagt flere sten på en del af strækningen nord for pumpestationen. Regning for dette arbejde er ikke modtaget ved udgangen af året og derfor ikke medtaget i regnskabet.

Hans Kurt har på bestyrelsens vegne lagt et stort arbejde i forsøget på at få øget vores sikring mod vandindtrængen nordfra. Langeland Kommune har ikke været så engageret i sagen som forventet og ønsket. Den sag vi i 2008 fik oplyst var startet, var alligevel ikke startet i 2009. Vi fortsætter med at presse på. Den løsning vi i bestyrelsen søger at få i gennem er en spunsvæg langs Gustav Pedersen s Vej på det fredede areal. Det vil efter vores opfattelse være både sikreste og billigste løsning, samtidig med at det ikke ødelægger havudsigten for de lodsejere i plantagen der ikke vil være med til en digeløsning.

Beretningen blev godkendt.

 

Forelæggelse af årsregnskab med revisionspåtegning

Kasserer Ole Thestrup gennemgik det med dagsordenen udsendte regnskab,

Regnskabet viste indtægter på 83.800 kr., udgifter på  8.773 kr. og resultat efter renter på

79.137 kr. Egenkapitalen pr. 31.12.2008 udgør kr. 109.457.

På grund af problemer med udarbejdelsen af selve regnskabet nåede det ikke frem til revisoren inden generalforsamlingen. Da regnskabet er ud arbejdet af en ekstern registreret revisor godkendte generalforsamlingen regnskabet uden den valgte revisors påtegning.

Bestyrelsen har truffet foranstaltninger til at dette ikke gentager sig i de kommende år.

 

Evt. indkomne forslag

Der var ikke indkommet forslag.

 

Forelæggelse af budget for det efterfølgende regnskabsår

Det fremlagte budget udvisende overskud på kr. 47.800 blev godkendt.

 

Forslag til kontingent for 2010:

kr. 100,00 + moms pr anpart blev vedtaget.

 

Valg af medlemmer til bestyrelsen:

Hans Kurt Johnsen blev genvalgt og John Schmidt blev nyvalgt.

 

Valg af suppleant

Henning Philip og Knud Erik Sørensen blev genvalgt.

 

Valg af revisor

Leif Christiansen blev genvalgt.

 

Eventuelt

Intet til referat.

 

Referent Morten Nielsen,                           Godkendt af dirigenten John Schmidt

 

 

Referat af ordinær generalforsamling i Hou Digelag

lørdag d. 25. april 2009

 

 

Valg af dirigent

Jesper Jørgensen blev valgt uden modkandidat.

Dirigenten konstaterede at generalforsamlingen var lovligt indkaldt og beslutningsdygtig.

 

Formandens beretning for det forgangne år

Vi har været heldige med gode vejrforhold året igennem, så der har ikke været behov for særlige reparationer af diget. Du store udgifter i regnskabet under posten Reparation og vedligeholdelse skyldes de sidste regninger på de store reparationer efter stormfloden i 2006.

Vi er dog ikke færdige. Diget skal udbygges i højden flere steder og forstærkes andre steder. Bestyrelsen arbejder stadig med en udbygningsplan, et arbejde der har været sat lidt i bero fordi vi også har arbejdet med at få etableret en større udbygning mod nord. Vi har bedt Langeland Kommune om at starte en officiel sag om etablering af dige i forlængelse af vores dige for at sikre hele området mod kommende stormfloder. Kommunen har fået et ingeniørfirma til at lave en analyse af forholdene. Der vil komme nyt på hjemmesiden, når vi ved mere.

Vi kan ikke forudsige hvad den nye sag vil have af økonomiske konsekvenser for os. Vi ved ikke hvor længe det vil tage, selv om kommunen har lovet at prioritere den højt.

Vi har undersøgt forskellige muligheder for midlertidige sikringer, men endnu ikke fundet den bedste.

Beretning blev godkendt.

 

Forelæggelse af årsregnskab med revisionspåtegning

Kasserer Ole Thestrup gennemgik det med dagsordenen udsendte regnskab,

Regnskabet med indtægter på 83.800 kr., udgifter på 229.881 kr. og resultat efter renter på

-145.998 kr (underskud) blev efterfølgende godkendt uden kommentarer. Egenkapitalen pr. 31.12.2008 udgør kr. 30.320.

 

Evt. indkomne forslag

Der var ikke indkommet forslag.

 

Forelæggelse af budget for det efterfølgende regnskabsår

Det fremlagte budget udvisende overskud på kr. 47.800 blev godkendt.

 

Forslag til kontingent for 2010:

kr. 100,00 + moms pr anpart blev vedtaget.

 

Valg af medlemmer til bestyrelsen:

Ole Thestrup Hansen og Morten Nielsen blev genvalgt og Christian Ahlefeldt-Laurvig blev nyvalgt.

 

Valg af suppleant

Henning Philip og Knud Erik Sørensen blev genvalgt.

 

Valg af revisor

Leif Christiansen blev genvalgt.

 

Eventuelt

 

 

Referent Morten Nielsen,                           Godkendt af dirigenten Jesper Jørgensen

 

Referat af ordinær generalforsamling i Hou Digelag

lørdag d. 29. marts 2008

 

 

Valg af dirigent

Svend Lund blev valgt uden modkandidat.

Dirigenten konstaterede at generalforsamlingen var lovligt indkaldt og beslutningsdygtig.

 

Formandens beretning for det forgangne år

Diget er i det forløbne år blevet færdigt med sammenhængende forløb på hele strækningen, ligesom vi er blevet enige med ejeren af Vangehuset om et tilbagetrukket dige foran Vangehuset

Vi har modtaget tilskud til digerenoveringen på 200.000 kr. fra Kystdirektoratet, men på trods af dette har vi brugt alle de penge der var til rådighed. Til gengæld er det bestyrelsens overbevisning at vores dige nu kan klare en stormflod, der svarer til den i november 2006. Vi kan dog altid gøre det bedre og stærkere mange steder.

Der er løbende blevet informeret om vores arbejde via hjemmesiden www.houdigelag.dk,

Bestyrelsen vil i løbet af 2008 lave en samlet vedligeholdelses- og udbygningsplan for diget for de næste 3-5 år. Der må forventes større udgifter til diget i fremtiden.

Vores vedtægter skal gennemgås med henblik evt. revision i 2008 eller 2009.

Vi søger stadig at få det nye sommerhusområde med i Digelaget.

Referatet fra dette møde udsendes med indkaldelsen til næste generalforsamling, det hænges op i Hoborglunds udhængsskab og det kan læses på www.houdigelag.dk. Derudover kan medlemmer mod frankeret svarkuvert få tilsendt et eksemplar.

 

Forelæggelse af årsregnskab med revisionspåtegning

Kasserer Ole Thestrup gennemgik det med dagsordenen udsendte regnskab,

Rgnskabet med indtægter på 236.872 kr., udgifter på 688.061 kr og resultat efter renter på

-445.451,18 kr (underskud) blev efterfølgende godkendt uden kommentarer.

 

Evt. indkomne forslag

Der var ikke indkommet forslag. Bestyrelsen vil prøve at finde en let måde at minde medlemmerne om fristen for fremsendelse af forslag (1. marts) inden næste års generalforsamling.

 

Forelæggelse af budget for det efterfølgende regnskabsår

Det fremlagte budget udvisende overskud på kr. 5.800 blev godkendt. Flere nævnte at beløbet kunne være større under hensyn til de forestående udbygningsarbejder. Bestyrelsen blev opfordret til at søge flere midler fra kommune og stat.

Bestyrelsen kan evt. indkalde til ekstraordinær generalforsamling, når der foreligger en udbygningsplan og denne viser et behov for større kontingent.

 

Forslag til kontingent for 2009:

kr. 100,00 + moms pr anpart blev vedtaget.

 

Valg af medlemmer til bestyrelsen:

Torben Ottesen blev genvalgt og Hans Kurt Johnsen blev nyvalgt.

 

Valg af suppleant

Henning Philip og Knud Sørensen blev genvalgt.

 

Valg af revisor

Leif Christiansen blev genvalgt.

 

Eventuelt

 

 

 

Referat af ordinær generalforsamling i Hou Digelag

lørdag d. 21. april 2007

 

 

Valg af dirigent

Leif Christiansen blev valgt uden modkandidat.

Dirigenten konstaterede at generalforsamlingen var lovligt indkaldt og beslutningsdygtig.

 

Formandens beretning for det forgangne år

Formanden gennemgik arbejdet med myndighedsbehandling og genopbygning af diget efter stormfloden. Arbejdet forventes afsluttet i august 2007, når det bliver muligt at få mere ler.

Langeland Kommune støtter os i arbejdet med forlængelse af diget mod nord foran Vangehuset, men den proces tager lang tid. Det er muligt at vi vil foretage supplerende beskyttelse med diger i baglandet, hvis tilladelserne ikke er på plads inden efteråret.

Der er løbende blevet informeret om vores arbejde via hjemmesiden www.houdigelag.dk, hvor den samlede formandsberetning kan ses.

2 medlemmer har ikke betalt de ekstraordinære kontingent, hvorfor sagerne er overgivet til inkasso.

Der er lavet kontrolmåling af digehøjden. Diget holder stort set hvad det skal, men der er enkelte steder, hvor det skal forhøjes 10-15 cm, hvilket vi vil prøve at få lavet sammen med de sidste reparationer i 2007.

Bestyrelsen vil i løbet af 2007 lave en samlet vedligeholdelses- og udbygningsplan for diget for de næste 3-5 år. Der må forventes større udgifter til diget i fremtiden.

Vores vedtægter skal gennemgås med henblik evt. revision i 2008.

Vi har søgt Stormrådet om tilskud til digerenoveringen, men ikke fået svar endnu.

Vi søger stadig at få det nye sommerhusområde med i Digelaget.

 

Forelæggelse af årsregnskab med revisionspåtegning

Kasserer Ole Thestrup gennemgik det med dagsordenen udsendte regnskab,

Rgnskabet med indtægter på 977.777 kr., udgifter på 358.390 og resultat efter renter på 640.119,50 blev efterfølgende godkendt uden kommentarer.

 

Evt. indkomne forslag

Der var ikke indkommet forslag. Bestyrelsen vil prøve at finde en let måde at minde medlemmerne om fristen for fremsendelse af forslag (1. marts) inden næste års generalforsamling.

 

Forelæggelse af budget for det efterfølgende regnskabsår

Det fremlagte budget udvisende underskud på kr. 638.228 blev godkendt, idet underskuddet skal ses i forhold til tilsvarende overskud i 2006.

 

Forslag til kontingent for 2008:

kr. 100,00 + moms pr anpart blev vedtaget efter forslag fra bestyrelsen med henvisning til kommende års større aktiviteter.

 

Valg af medlemmer til bestyrelsen:

Chr. Lauritzen, Ole Thestrup Hansen og Morten Nielsen blev genvalgt.

 

Valg af suppleant

Henning Philip og Knud Sørensen blev genvalgt.

 

Valg af revisor

Leif Christiansen blev genvalgt.

 

Eventuelt

 

 

Referent Morten Nielsen,                          

 

 

Formandens beretning for 2006

 

 

Året var usædvanlig fredeligt i hvert fald indtil stormfloden i begyndelsen af november. Indtil da havde den eneste aktivitet været den årlige slåning af græsset på diget.

Men efter !

 

Det meste af bestyrelsen var på diget allerede dagen efter stormfloden og der blev straks taget kontakt til entreprenør for at vi kunne sikre os en passende mængde sten. Gode sten til diger har altid været en mangelvare og vi kunne jo hurtigt regne ud at der ville blive endnu mere rift om dem nu. Det lykkedes: vi fik 3000 tons gode sydfynske sten på hånden.

 Alternativet havde været at købe sten fra stenbrud i Sverige eller Bornholm og få dem sejlet til, en løsning der ville koste mindst det dobbelte.

 

Vi indkaldte til ekstraordinær generalforsamling fordi vi kunne se at dette ville koste penge – mange penge. Et meget stort fremmøde gav bestyrelsen fuld opbakning til at gå videre med en gedigen løsning i stedet for smålapperier.

 

Aftale blev indgået med entreprenør, Charlottenlund gav lov til at vi kunne leret gratis på deres marker og vi gik straks i gang med først at bygge det lille stykke syd for Hov Fyrvej op på en forsvarlig måde (masser af ler, fiberdug og sten) i stedet for den spareløsning, der var på stedet tidligere.

 

Herefter reparation af strækningen fra Hov Fyr til Gustav Petersens Vej.

Arbejdet blev besværliggjort og i perioder indstillet fordi det regnede så meget at det ikke var muligt at arbejde med leret.

 

Disse aktiviteter har vi set som reparation af eksisterende anlæg og derfor skulle der ikke ansøgning til før vi kunne igangsætte arbejdet

 

Udover strækningen syd for Fyret var det svage punkt strækningen ud for Vangehuset. Det hul ville vi også have lukket.

 

Det er et ny anlæg og kræver derfor både ejernes accept og myndighedernes godkendelse.

 

Da vi mener at mindelige løsninger er de mest holdbare prøvede vi med gentagne kontakter til primært ejerne af Vangehuset at få dem med på løsning på frivillig basis. Det tegnede i perioder som om det var muligt med en løsning, men det glippede.

 

Derfor var der ingen anden udvej end at bede kommunen om hjælp til at gennemtvinge en løsning. Kommunens tekniske udvalg var enige i at hensynet til beskyttelse mod oversvømmelser er vigtigere end en minimal forringelse af en havudsigt.

 

Lige nu står vi der at kommunen har sendt til projektet til udtalelse hos Kystdirektoratet og hos andre berørte myndigheder og hos ejerne af de berørte ejendomme. Når dette foreligger skal Kommunalbestyrelsen behandle sagen. Hvis der så ikke bliver anket afgørelser eller et juridisk efterspil kan vi komme i gang med byggeriet inden vinteren.

 

Det er meget langsommeligt, og der kan være at vi skal overveje midlertidige eller supplerende foranstaltninger, hvis vi ikke kan få diget ved Vangehuset bygget inden vinter.

 

Vores strategi var egentlig at køre myndighedsbehandling sideløbende med forhandlingerne med lodsejerne, men interne forhold i bestyrelsen, kombineret med stort arbejdspres og usikkerhed om hvordan sagsgangen var efter strukturreformen gjorde, at vi ikke fik afleveret ansøgningen så hurtigt som vi havde planlagt.

 

Det skal vi være de første til at beklage.

Men det ser ud til at være på rette spor nu.

 

Og hvad er så planerne for de næste måneder:

 

Følge myndighedernes behandling af vores ansøgning.

 

Vi kan ikke komme til det gratis ler før efter høst, og det gør heller ikke noget. Vi tror ikke der kommer stormflod i sommerhalvåret.

 

Vi har stadig over 200 tkr til bygge dige for og de vil primært gå til at forlænge det nuværende dige ca. 200 m mod nord foran Vangehuset.

 

Herefter vil vi binde digerne sammen langs med grusvejen til Gustav Pedersens Vej 29. og lidt mere arbejde med ler på det gamle dige (fylde hulller på top og i bagsiden).

Om muligt skal vi i år have hele højden på det af Kystdirektoratet anbefalede.

Der mangler lidt finpudsning (lidt flere sten hist og her, hegn, afretning af toppen af det nye dige, tilsåning med græs)

 

Når det arbejde er færdigt står vi med det bedste og stærkeste dige nogensinde. Men om det er godt nok vil jeg komme tilbage til om lidt.

 

Arbejdet i bestyrelsen

Jeg vil som formand hermed sige tak til de øvrige bestyrelsesmedlemmer for en meget stor og kompetent indsats i forbindelse med reparationen af diget. Torben og Christian har været i næsten daglig kontakt med entreprenøren under arbejdet. Ole har holdt styr på regninger, indbetalinger og adresser.

Vi har holdt nogle møder og klaret en masse pr telefon.

Det har været et stort arbejde, men det er gået fordi så mange i bestyrelsen har været med til at trække læsset.

 

Information undervejs

For at I løbende kunne følge med i hvad der skete i sagen lavede jeg efter bedste evne en hjemmeside, der indeholdt det vigtigste. Og der er da en del der har været inde og se på den. Jeg har endda hørt en beklage sig over at den ikke blev opdateret tit nok.

Men ambitionen var ikke at fortælle alle detaljer, blot at fortælle det overordnede. Tiden skulle bruges til at lave arbejdet – ikke fortælle om det.

 

A pros pos tid

Det er lidt trist at vi i bestyrelsen (der arbejder frivilligt og ulønnet og har rigeligt at se til med genopbygningen af diget) skal bruge tid på at udsende rykkere og endda skulle sende to medlemmer til inkasso for at få pengene i hus. Specielt når det tilsyneladende mere skyldes uvilje end manglende evne til at betale.

Vi håber på ved den retslige inkasso at få tilkendt tilstrækkeligt store sagsomkostninger til at vi kan betale advokatregningen. Det ville dog være helt grotesk hvis et par medlemmers besynderlige adfærd også skulle koste os penge.

 

Vedtægtsrevision

Vi har i forbindelse med hele denne omgang fundet ud at vores vedtægter ikke er helt tidssvarende. Der mangler blandt andet tegningsregler. Hvis/når diget forlænges foran Vangehuset skal det med i vedtægterne, ligesom de nye sommerhusområde. Manglerne er ikke akut problematiske, så vi har ikke brugt meget tid på det lige nu. Vi vil til næste generalforsamling komme med ændringsforslag til vedtægterne.

 

Kontrolopmåling

Efter vores vedtægter skal vi hvert 10. år have lavet kontrolopmåling af digehøjden. Det har vi nået fået lavet og den viser at der på enkelte steder mangler lidt i højden

Det betyder at vi helst inden næste vinter skal have lagt mere ler på i højden på de steder.

 

Diget i fremtiden

Som jeg fortalt tidligere har vi nu det bedste dige i lagets historie, men jeg er ikke sikker på det er godt nok.

Selv Lomborg har nu erkendt at der klimaændringer på vej. Mere regn om vinteren, flere og kraftigere storme og dermed større hyppighed af vejrforhold der kan være kritiske for os.

Det vil stille større krav til sikring.

Diget skal måske ad åre forhøjes til 3,0 m. Og det vil koste mange hundrede tusinde kroner.

Storme og høj vandstand slider på diget. Derfor vil der komme flere og større reparationer i fremtiden. Og de bliver ikke billigere at lave.

Bagvæggen bør have mindre hældning, så erosion ved overskyllende bølge bliver mindre.

Plantagen skal nok også have et mindre dige langs nordkysten. På store strækninger hos dem var det meget tæt på. Og der er grundejere i plantagen der snakker om dige hos dem nu. Det er jo ikke direkte vores problem, men ligesom vandet kan løbe over Vangehusets grund, kan det også i mere ekstreme situationer løbe over andre grunde og end ad vejene til det statsejede areal.

 

Der skal nok lave supplerende eller ekstra diger i baglandet, f.eks et ca 1 meter højt lerdige i skellet mellem husene Lyngvej 6-14 og statens areal kunne beskytte, hvis der kommer vand ind nordfra.

Et dige i skovbrynet syd for radartårnet kan sikre os mod oversvømmelse sydfra, hvis det lette dige syd for skoven ikke holder til en ny stormflod.

 

Jeg siger ikke at det netop er disse ting der skal laves, blot at jeg er overbevist om vi i fremtiden skal være indstillet på at bruge nogen flere penge end de hidtidige 44 kr pr part. 100 kr eller mere er nok mere realistisk. Det kan blive nødvendigt at bruge hjælp fra landinspektør, ingeniør og/eller jurist.

 

Tilskud fra stormrådet

Vi har søgt om tilskud til renovering af diget, men ikke fået svar.

 

Det nye sommerhusområde

skal helst med i digelaget, mend a Trankær kommune har lavet en alvorlig fejl med lokalplanen er det ikke sikkert det lykkes. Det vil nu kræve at kommunen forlanger det kommer med en grundejerforeningsvedtægt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Referat af ekstraordinær generalforsamling

 

lørdag den 25. november 2006 kl. 10.00 i Banjen, Lohals

 

Formanden bød velkommen til generalforsamlingen, der af pladshensyn var flyttet fra Skytternes Hus til Banjen

 

Bestyrelsen foreslog Leif Christiansen som dirigent. Leif blev valgt enstemmigt

 

Dirigenten fastslog af generalforsamlingen var lovligt indkaldt og der var så stort fremmøde at genrealforsamlingen var beslutningsdygtig.

 

Formanden gennemgik situationen.

Ved højvandet blev diget kraftigt beskadiget over lange strækninger og vandet løb ind over marker og sommerhusområdet både nord og syd for diget. Det kræver en større indsats at retablere diget, så det kan holde til et nyt højvande.

 

Genopbygning

Bestyrelsen vil derfor snarest iværksætte genopbygning og samtidig arbejde for at diget forlænges i begge ender, så gentagelser undgås.

Bestyrelsen har fået tilbud på genopbygning af diget inkl. forlængelse forbi Vangehuset og forlængelse mod syd.

På ca 200 m forbi Vangehuset etableres nyt dige med lerkerne, fibertex og sten i størrelsen 30-60 cm. Dette arbejde kræver genoptagelse af sagen ved Kystinspektoratet.

På strækningen fra det nuværende diges nordende til Hov Fyr repareres / nybygges dige, så det på hele strækningen fremstår med lerkerne, fibertex og stendækning

På strækningen fra Hov Fyr til skoven nyt dige med lerkerne, fibertex og sten i størrelsen 30-60 cm.

På hele strækningen vil kotehøjden på det færdige dige være 2,70 m over DNN

Det nye dige etableres med fladere hældning end det gamle, hvor det er muligt, for at bølgerne bedre kan løbe kraften af sig inden de når toppen af diget. Derfor vil vi ikke samle de sten sammen der ligger neden for diget

 

Der er stadig et uløst problem med vand der løber ind i området sydfra, gennem skoven og over markerne. Bestyrelsen arbejder videre med løsning af dette problem. Det er egentlig udenfor digelagets ansvarsområde, men en nødvendig del af sikringen mod fremtidige oversvømmelser.

 

Generalforsamlingen gav bestyrelsen bemyndigelse til at arbejde videre med de forelagte planer om reparation af eksisterende dige samt etablering af forlængelse mod både nord og syd.

 

Bestyrelsen skal få et mere specificeret tilbud med henvisning til AB92 mm inden arbejdet igangsættes, så vi sikrer at diget bliver lavet efter forskrifterne og således at digelagets rettigheder er sikret. Tilbuddet udsendes sammen med referatet. Bestyrelsen kan etablere bankgaranti overfor entreprenøren til sikkerhed for betaling for veludført arbejde.

 

Bestyrelsen bedes undersøge muligheden for momsfritagelse, da det er en stormflod, der forårsagede beskadigelsen af diget og i øvrigt undersøge alle muligheder for at økonomiske tilskud, herunder få de nye sommerhusområdet med i digelaget.

 

Finansiering af arbejdet

Vi har modtaget tilbud fra entreprenør på udbedring af diget.

 

Budget

Entreprenør inkl. Moms                                                                         1.125.000

Fibertex inkl. Moms                                                                                   67.750

Bankgaranti, anslået                                                                                      2.000

Diverse                                                                                                        5.250

Sum                                                                                                      1.200.000

 

Det blev besluttet at alle hurtigst muligt indbetaler kr. 1.433,33 pr andel, svarende til kr. 12.900,00 pr grund i Hoborglund.

Beløbet indsættes på digelagets konto i Fionia Bank, reg.nr. 0825, konto 8315 6171 55 senest 10. december 2006.

Såfremt det lykkes at gennemføre arbejdet billigere end budgetteret eller der skaffes midler fra anden side tilbagebetales evt. overskydende beløb.

 

Evt.

Vi beder Jer oplyse telefonnummer (også gerne mobil) og mail-adresse, så vi kan kontakte Jer hurtigt i tilfælde af problemer. Send det til formanden.

 

Referent Søs Philip / Morten Nielsen